Dunindustrin

Jag fastnade framför Kvällsöppet med Ekdahl här om dagen, ni vet debattprogrammet som går på 4:an. I det programmet tog de upp dunindustrin. Som kanske de flesta sett så har ju Kalla Fakta upptäckt att man i Kina plockar dunfjädrar från levande fåglar som sedan säljs vidare för att användas i jackor och täcken i bland annat Sverige.


Det här gjorde att jag började fundera; äger jag någonting med dun i? Jag har ju inga täcken eller kuddar med dun, så jag kom i alla fall fram till ett nej. Men sen slog det mig, jag har ju en dunjacka!
Göran Larsén som är produktansvarig på Stadium sa i den här debatten att de fått garantier på att alla varor från Everest inte använder dun från levande fåglar, men så har ju även alla andra inköpare sagt, utan att veta hur det egentligen ligger till. Hur ska jag då veta att dunet i min jacka inte kommer från en levande fågel?


En del inköpare menar nu att det inte hjälper fåglarna att ta bort de här dunprodukterna ur sortimentet, utan att de istället borde se långsiktigt och gå in djupare på att hjälpa fåglarna.. öö va?! Ju mindre som köper produkterna desto mindre kan butikerna köpa in till sitt sortiment, och desto mindre blir produktionen av dunet. Är det inte självklart att det hjälper?!


Det var också en som påpekadeatt det inte finns någon lag som säger att man inte får plocka fjädrar från en levande fågel. Han menade väl på att man borde stifta en sån lag, men vafan, djurplågeri som djurplågeri...djurplågeri är väl inte lagligt?..Eller?!

Det ska bli intressant att se hur länge det här kan hålla i sig. Kommer de lyckas hålla det här uppdaterat, eller kommer det vara bortglömt om ett år när vi står där igen och köper våran dunjacka? Det mesta bleknar och försvinner ju med tiden, den här gången kan vi ju bara hoppas på att det är dunplockningen som försvunnit. Dun är ju trots allt en "lyxprodukt" som vi inte är i behov av.



Bild från: djurskyddet.se

Jag har i alla fall sedan jag sett det här blivit påmind om det varje gång jag dragit på mig min varma dunjacka, som kanske inhåller dun som framställts av ett hemskt djurplågeri..


Djurskyddet Sverige  har startat en kampanj för att få stopp på detta djurplågeri. De har en namninsamling på sin hemsida (djurskyddet.se), där kan ni även läsa mer om kampanjen. http://www.djurskyddet.se/


Kommentarer
Postat av: ÄNA

Intressant inlägg syrrAnn :)



Jag måste erkänna att jag har både duntäcke och dunjacka, men vem fan trodde att fjädrarna var från levande fåglar? Alltså jag vet inte riktigt vart jag ska ställa mig i den här frågan. Är det inte lika mycket djurplågeri att först skjuta fåglarna för att sedan plocka dunet? Vi borde helt enkelt avskaffa dunet, vi är ju kända för att sätta lagar på allt så varför inte tänker jag?

2009-02-08 @ 22:24:42
URL: http://annalindakristina.blogg.se/
Postat av: ann

Jaa, egentligen är det ju samma sak som med ex barnarbete. Man vet om att det finns, men inte kollar man upp så alla plagg man köper är rätt tillverkade (hur mycket man än vill att de ska vara det).Fast det här visste vi ju inte om förut iofs. Ajaao, jag håller med dig iaf..avskaffa't.



God natt broschÄN(A)

2009-02-09 @ 00:15:38
URL: http://aien.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0